Follow Me My Prenzzz!!!

Sunday 29 May 2011

Coin Error

50 Sen 2008

50 Sen 1999

"Error ke Coin nih???? apa yang error coin nih???"...bagi yang kurang arif  dan kurang minat pasal coin error nih, itu lah pertanyaan yang mereka akan ajukan apabila mereka melihat coin yang mcm nih..kalau yang bukan mencari coin jenis macam nih atau bukan kolektor mungkin takkan perasan apa yang specialnya pada coin ini..pada mulanya aku pon tak berape perasan sangat apa yang specialnya pada coin nih...tapi bila di tilik-tilik, aku rasa coin ni mcm pelik je dan berbeza dengan coin-coin lain yang sama tahun dengannya..so dengan tidak teragak2 aku simpan jelah coin nih untuk dijadikan koleksi..dah lama aku simpan coin nih..so ada kesempatan aku cuba tanya ngan "otai-otai" yang tahu pasal coin nih, kenapa coin ni leh jadi mcm nih dan mengikut pendapat "otai" yang aku rasa bagi aku "otai " nih memang mahir dalam bab2 coin error nih, dia cakap error untuk coin nih namanya adalah " Struck through grease filled die "..ntah la...aku pon tak paham sangat apa maksudnya...apa yang aku boleh explain kan kat cni cuba korang tgk pada tulisan  "SEN" pada duit  50 Sen tahun 2008  dan  cetakan tahun " 1999 " pada coin 50 sen 1999 itu juga dah jadi "X999" dan  tulisan " SEN " pada coin 2008 tersebut juga dah hampir terpadam..tulisan "SEN" dan "X999" tersebut bukan terpadam disebab ada sape2 yang cuba hilang kan tapi tulisan "SEN" dan tahun "X999" tersebut terpadam daripada kilang  tempat syiling ini tini di tempa..so sebab itulah coin ini di panggil error..error disebabkan semasa proses tempaan syiling itu dilakukan..aku juga pasti  yang ini bukan duit palsu dan coin ini sememangnya error..walapon errornya ada lah" minor error " je tapi tk pe aku akan tetap simpan untuk koleksi aku..mana lah tahu kot2 satu hari nanti leh dapat coin yang lebih error dan lebih ganazzzzzssssss lagi daripada ini...InsyaAllah...so ini adalah merupakan satu permulaan yang baik untuk aku terlibat dalam pemburuan untuk memburu coin2 error yg lebih hebat di masa hadapan..he3..

2 comments: